وقتی پرهای اندیشه می سوزد


پریسا آغداشلو :

انبوه اخبار و رویدادها باعث می شود بسیاری از مهمترین وقایع را از یاد ببریم این در حالی است که شناخت و تحقیق در مورد این رویدادها ما را به جمع بندی بهتری از آنچه روی می دهد رهنمون می سازد .
نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ( طرح شده در شهریور ماه ۱۳۸۶) نابغه و متفکر برجسته شهر شیروان از این گونه موارد است . "ارد بزرگ" در آنجا از انفجار اندیشه ها سخن گفت یعنی عصر برچیدن نظریه دهکده کوچک جهانی .
متاسفانه عده ایی هم سعی کردند این نظریه را به نام خود جعل کنند و از جمله پروفسور حمید مولانا .
پروفسور مولانا تنها دو ماه پس از انتشار این نظریه با کمک رسانه دولتی صدا و سیما سعی کرد عصر پایان نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان را خود نوید دهد اما خوشبختانه با توجه به استقبال اولیه از این نظریه تعجب همگانی برانگیخته شد پس از اعتراضات دانش پژوهان و اهل فکر پروفسور مولانا عقب نشینی نمود .
آنچه مهم است آنکه ، چطور خبر و رویداد بزرگی همانند نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ، که در نهاد خود عصر بلوغ و ظهور اندیشه های بومی کشورها و طلایه داری کشورهای متمدنی همچون ایران را در سینه دارد و می تواند تهیج کننده روحیه ملی و کار و تلاش در عرصه های مختلف گردد در توفان خروجی مترجمان گم می شود .
باید بپذیریم عرصه ترجمه دادها همانگونه که ارد بزرگ نیز در نظریه مشهور خود از آن یاد می کند باعث تضارب بیشتر و دوران کهکشانی اندیشه ها می گردد اما متاسفانه مترجمین ما اغلب وظیفه خویش را ترجمه یکسویه از دیگر زبانها به فارسی می دانند .
برای جهان خارج چه چیزی بهتر از این !
آنها هیچوقت به ترجمه آثار فاخر ما در دنیای مدرن امروز همت نمی گمارند آنچه آنها از آن یاد می کنند مال گذشته است و با این کار غرور ایرانیان را همچنان لگد مال می کنند
سپاه مترجمین آنها در داخل ایران نیز کارهای نرم افزاری جریان آنها را انجام می دهند و ما را در دهان دانیاسوری قرار می دهند که در واقع صدها سال پیش منقرض شده اما با شمایلی جدید و هالیودی زنده می شود .
این پروسه شوم باعث می شود عده ایی در ایران از خود بیخود شوند و رنج جلای وطن را بر خود هموار کنند و در نهایت از ایرانی بودن خویش بیزار گردند .
البته نباید از غفلت مسئولین نیز چشم پوشید
کرسی نشینان ما یا بر تایید همین آثار ترجمه شده می کوبند ویا طبل پوپولیسم !
تا بحال از مسئولین عرصه فرهنگ ، تاریخ و یا سیاست خارجی نام نظریه جهانی "قاره کهن" را شنیده اید ؟
خیر!
چون آن را نمی فهمند و اگر هم بفهمند چون می دانند طراح آن ارد بزرگ (یک ایرانی) است به سرعت از آن می گذرند . جامعه ایی که نتواند نخبگان خویش را حمایت کند محکوم به ذلت و تباهی است.
در نظریات کهکشان بزرگ اندیشه و قاره کهن ارد بزرگ ، هویت تاریخی ایرانیان احیا می گردد مجد و عزت آن متجلی می شود .
با این همه در توده اخبار بی ارزش و هرز گم می شود این نشان دهنده ضعف کلان نگری در مدیران ارشد فرهنگی ماست.