ساقیا آمدن عید مبارک بادت

ساقیا آمدن عید مبارک بادت ---- وان مواعید که کردی مرود از یادت

در شگفتم که دراین مدت ایام فراق ---- بگرفتی زحریفان دل ودل میدادت

برسان بندگی دختر رز گو بدرآی ---- که دم همت ما کرد ز بند آزادت

شکرایزد که ازین باد خزان رخنه نیافت ---- بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت

شادی مجلسیان در قدم و مقدم توست ---- جای غم باد در آن دل که نخواهد شادت

چشم بد دور کز آن تفرقه ات باز آورد ----- طالع نامور و دولت مادر زادت

حافظ از دست مده صحبت ان کشتی نوح ---- ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت


امروز ما شیروانیها بهترین عیدی خود را از آقای علی قدرتی جامعه شناس و خبرنگار خود در روزنامه خراسان گرفتند .

سالهاست همشهریان من و یک سال از دقدقه های همین سایت پیرامون جایگاه ارد بزرگ در شهرمان شیروان می گذرد .

بزرگ شیروان هر چقدر در عرصه ملی و جهانی دارای محبوبیت و جایگاه کم نظیری است در عرصه زادگاهش شهر شیروان دچار حب و بغض ها ، حسادت ها و نامردمی های بسیاری بوده است .

سایت بزرگ شیروان از آقای علی قدرتی به خاطر پرداختن به این موضوع سپاسگذار است و امیدواریم این راه و مسیر ادامه یابد . در همین جا از کلیه کسانی که طی سالهای گذشته پیگیر این مهم بوده اند قدردانی می گردد . امیدواریم بزودی شاهد جشن بزرگ نامگذاریها و تجلیل از ارد بزرگ در دیار او ، شیروان عزیزمان باشیم .


شوراي فرهنگ عمومي شيروان و ضرورت توجه به فرهنگ بومي
خراسان شمالي - مورخ دوشنبه 1389/01/23 شماره انتشار 17522

قدرتي- هم چنان که از نام شوراي فرهنگ عمومي برمي آيد هدف آن رسيدگي، کنترل و نظارت بر امور فرهنگي شهري است که با مسائل و اختيارات خاص خود مي تواند زمينه ساز رشد و گسترش فرهنگ عمومي در زواياي خاص خود شود.يکي از وظايف اين شورا که با حضور برخي از مسئولان متولي امور فرهنگي در شهرستان هر از گاهي تشکيل مي شود نام گذاري هايي است که بايد در ميادين و معابر صورت بگيرد اما متاسفانه نکته اي که در اين ميان به چشم مي خورد نبود توجه مناسب به مفاخر و بزرگان و نيز پيشينه تاريخي اين شهرستان بزرگ و باسابقه در اين خطه تاريخي است.اين که هويت يک ملت به بزرگان تاريخي و پيشينه فرهنگي آن است بر کسي پوشيده نيست اما از نظر هم نبايد دور داشت که بسياري از گسست هاي فرهنگي ناشي از همين بي توجهي به مفاخر بومي و بزرگان فرهنگي هر منطقه است.در همين راستا از اعضاي شوراي فرهنگ عمومي نيز انتظار مي رود هم چنان که به وقايع ملي اهميت مي دهند که البته کاري شايسته است از اهتمام و توجه به امور بومي و فرهنگ اصيل منطقه خود نيز غافل نشوند. شيروان با داشتن مفاخري هم چون «ارد بزرگ» که داراي وجهه جهاني است و نيز بسياري ديگر از مفاخر در ساير زمينه هاي علمي ظرفيت لازم را براي هويت بخشي به فضاي عمومي و جهت دهي به فرهنگ عمومي دارد. با توجه به اعتقادات ديني مردم و نيز وجود فرهنگ اصيل در بين مردم شيروان هرگونه افراط در نام گذاري ها به لحاظ فرهنگي و ساختاري جامعه را دچار سکون فرهنگي مي کند.اين که در نام گذاري ها در شهرستان ها بخواهيم به نام گذاري هاي رسمي در کشور متوسل شويم شايسته شوراي فرهنگ عمومي يک شهرستان نيست، چرا که اين موضوع باعث يک دست سازي اسامي در کشور مي شود.نکته دوم در نامگذاري ها کاهش حساسيت هاست که مي تواند علاوه بر اين که زمينه ساز انسجام فرهنگي و احترام به همه قوميت ها و فرهنگ هاي ساکن در شيروان شود مي تواند باعث اعتماد روزافزون مردم و نيز علاقه مندان شيرواني به فرهنگ شود. اما دراين ميان نبايد تفاوت در تعريف فرهنگ را از ياد برد، به لحاظ علمي بيش از 400 نوع تعريف از واژه فرهنگ شده است که به قول يکي از جامعه شناسان منطقه هيچ يک از اين تعاريف بدون ديگري نمي تواند مکمل واژه فرهنگ باشد. پس مي طلبد نگاه فرهنگي به فرهنگ عمومي چنان که از اسم اين شورا برمي آيد عمومي باشد و با گسترش محدوده تعريف فرهنگ عمومي زمينه ساز حضور و گسترش همکاري نسل جوان و پرتلاش شيرواني در امور فرهنگ عمومي شيروان شود.ضمن آن که به زحمات و تلاش اعضاي شوراي فرهنگ عمومي شهرستان شيروان ارج مي نهيم اميدواريم که در سال جديد نام گذاري هاي مهم در شهرستان به گونه اي باشد که کرامت انساني شهروندان شيرواني و قدمت و پيشينه تاريخي و هويتي آنان نيز لحاظ شود تا از اين طريق ضمن معرفي مفاخر شيروان به ساير نقاط ايران و جهان شاهد شهري منطبق با معيارها و چارچوب هاي فرهنگي خودش باشيم؛ شهري که در آن آثار هنرمندان، مفاخر و بزرگان و انديشه سازان آن در هر کوي و برزن به چشم مي خورد.


منبع خبر : روزنامه خراسان ، شمالی

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=81409&type=3&year=1389&month=1&day=23