سروده ی جاودانه و زیبای بانو فرزانه شیدا با عنوان ارد بزرگ / تقدیم به همه همشهریان بزرگ شیروان

ارد بزرگ Orod Bozorg / Great Orod

برای دیدن پوستر در اندازه بزرگ بر روی تصویر بالا کلیک کنید

اُرد بزرگ


دراین دنیای وانفسا

گهی ویران گهی شیدا

گهی آواره ی دهری

گهی جا مانده در دنیا



رهم تاریک و گه خاموش

نه گرمی های یک آغوش

چه افسرده رهی رفتم

به قلبی خسته و مدهوش



نه نوری در ره تارم

نه شمعی در شب زارم

نه مهری تا که جان گیرد

درآن قلب ِ گرفتارم



دراین ره وه چه بیهوده

نه دلخوش یا که آسوده

رهی رفتم , بسی گُمره

به دل صد غصه آلوده



بناگه نور رخشانی

توگوئی در زمستانی

بدل گرمیِ بودن داد

به دل زآن درد و ویرانی



از او بس پرس وجو کردم

ز او دل زیرورو کردم

به عشقی با کلام او

به" شیدائی "چه خو کردم



کلامش آسمانی بود

چو اکسیر جوانی بود

به نامش " زندگانی " بود

و " نام او جهانی" بود



سخن از "مرد " دوران است

چو فکرش مایه ی جان است

میان هرکلام او

تو گوئی راز پنهان است



در این دنیا دراین برزن

ز نام "او" بگو با من

بخوان" اندیشه ی" او را

به عشق دل, ز جان و تن



بگو: " اُرد بزرگ " ما

چه می گوید در این دنیا

"کلامِ او" چو آئین است

سخن در هر سخن گویا



سخن؛ حرفِ منو ما نیست

سخن ,از رنجِ فردا نیست

سخن," اندیشه ای ناب "است

چنین "اندیشه "هرجا نیست



کلامش روح جاویدان

وجودش مظهر ایمان

خدای فکر و اندیشه

به نام " اُرد" این ایران



کلامش روح هر شادی

به ویرانی چو" آبادی"

بخوان در هر کلام او

پیام سرخ "آزادی"



پوستر شعر استاد فرزانه شیدا با عنوان "ارد بزرگ" با کفیت خوب و حجم 308 کیلوبایت در لینک های زیر قابل دریافت است

http://avaxtm.com/out.php/i24415_ORODBOZORG.jpg

http://www.freeupload.com.au//uploads/2/OROD BOZORG.jpg

پوستر شعر استاد فرزانه شیدا با عنوان "ارد بزرگ" با کفیت بسیار بالا و حجم 788 کیلوبایت در لینک های زیر قابل دریافت است

http://avaxtm.com/out.php/i24420_ORODBOZORGnew.jpg

http://www.freeupload.com.au//uploads/1/OROD BOZORG new.jpg


چه کسی بیشترین همراهی را با مردم شیروان در ماه گذشته داشته است ؟


نظرسنجی انتخاب برترین شیروانی ماه در انجمن شماره یک شیروان
http://shirvan.lifeme.net/montada-f10/topic-t134.htm



گفتگو با شکوهه عمرانی شاعر ، مترجم و فعال اجتماعی در سوییس



ابتدا لازم می دانم از طرف خود و همه دوستداران "بزرگ شیروان" از شما به خاطر فرصتی که به ما دادید تشکر و قدردانی بنمایم .


1- به عنوان نخستین سئوال خواهش می کنم در مورد تلاش های فرهنگی خود در خارج از کشور برایمان بنویسید ؟
خانم سمانه رحمتی با درود و ضمن اظهار خوشوقتی از آشنایی با شما فعالیت های فرهنگی من در ژنو شامل ترجمه ی اشعار شاعران فرانسوی زبان ، اشعار شخصی، تلفیق اشعار با سخنان ارد بزرگ ، تاسیس سایت رادیو تمدن ، ایجاد دو سایت فرهنگی و هنری کلید تمدن / فارسی و فرانسه ، سایت روزنامه ی کلید تمدن، ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ به فرانسه، و تر جمه ی سخنان بزرگان در سه جلد و همکاری با بخش فرهنگی سازمان ملل می باشد.


2- ایرانیان مقیم سوییس و بخصوص شهر ژنو چه برنامه های فرهنگی مشترکی برگزار می کنند ؟
برنامه های سخنرانی ماهیانه و دعوت اساتید برای سخنرانی در مورد تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران ، تدریس زبان فارسی، چهارشنبه سوری، عید نوروز، شب یلدا و سیزده بدر


3- آیا روابط ایرانیان در خارج از ایران با یکدیگر نزدیک است ؟
متاسفانه باید بگویم خیر و آرزو دارم که روزی ایرانیان مقیم خارج از کشور صرفنظر از هرگونه تفاوت ها در کنار یکدیگر بمانند و فراموش نکنند که ما همگی در یک نقطه مشترک هستیم و آن ایرانی بودن است .
تنها نیروی اتحاد و همیاری بین افراد یک ملت مهاجر است که قدرت یک اقلیت را در بین اکثریت دو چندان میسازد.


4- از آنجایی که شما یکی از معدود ایرانیانی هستید که در خارج از کشور در بالاترین سطوح کشور میزبان فعالیت اجتماعی دارید و اخیر نامزد انتخابات پارلمانی سوییس بودید برای ما از برنامه های خود بگویید که در صورت راه یابی ، پیگیر آنها می شدید ؟
برنامه های من در صورت راه یابی به پارلمان بالابردن تعداد مسکن ارزان قیمت برای مبارزه با کمبود و گرانی مسکن
بهبود وضعیت بیمارستانها
و برابری حقوق زنان و مردان در مقابل کار یکسان می باشد


5- جالبترین خصیصه مردم سوییس چیست ؟ می گویند سوییسی ها خیلی اهل حساب و کتاب هستند آیا این قضیه صحت دارد ؟
بله سویسی ها خیلی مقتصد هستند.جالبترین خصیصه ی سویسی ها پر کار بودن ، دقت در کار و راستگویی و درستکاری است.


6- چه برنامه های برای نزدیکی دو ملت انجام می شود ؟
در این جا گروهی بنام انجمن ایران و سویس وجود دارد و کمیته ی این انجمن متشکل از افراد سویسی و ایرانی است.
این انجمن هرماه ماهنامه ای منتشر میسازد و اکثربرنامه ها و اخبار فرهنگی مربوط به ایران و سویس و سایر نقاط اروپا را از طریق پست الکترونیک یا پست معمولی به اطلاع میرساند.


7- استقبال از ترجمه سخنان بزرگان جهان و بخصوص ارد بزرگ و ترجمه کتاب آرمان نامه چگونه بود ؟ آیا راضی هستید ؟
مردم استقبال شایانی از این کتابها نمودند و من به نوبه ی خود از ترجمه ی این کتابها بسیار راضی هستم و خوشوقتم که توانستم کمکی ناچیز به فرهنگ کشورم نموده و سطح دانش و آگاهی خود را نیز گسترده تر سازم .


8- با توجه به شناخت عمیق شما بر اندیشه ها و سخنان "بزرگ شیروان" خواهش می کنم چند جمله تاثیر گذار از ایشان را برایمان نقل کنید .
تنها آرمانهای بزرگ است که به ما بینشی فرا دنیوی میدهد. ارد بزرگ
کمک به همنوعان عشقی است که به برجستگان کمک می کند راههای سرافرازی را بیابند. ارد بزرگ
برای رسیدن به بلندای بخشندگی باید از آز وجود خویش بگذری. ارد بزرگ


9- برگردیم به سوییس ، چرا بین شهرهای سوییس ژنو را انتخاب کردید ؟ نکته بارز این شهر چیست ؟
ژنو شهری است که بیشتر سازمانهای بین المللی را در خود جا داده است و این امکان رامی دهد که با همه ی ملیت ها آشنایی پیدا کنم. نکته ی بارز این شهر طبیعت سرسبز و زیبای آنست .


10- کدام یک از آثار باستانی کشور ما در سوییس شناخته شده تر است ؟
تقریبا هیچ گونه اثر تاریخی را در ایران نمی شناسند و من سعی کرده ام با ایجاد یک سایت به زبان فرانسه بخشی ازاین آثار را به آنها بشناسانم .


11- به عنوان آخرین پرسش ، رادیو کلید تمدن از چه زمانی کار خود را آغاز می کند ؟
رادیو کلید تمدن تا دو هفته دیگر شروع به کار خواهد نمود.


از اینکه به پرسش های ما پاسخ گفتید سپاسگذاریم .


گفتگوی "سمانه رحمتی" مدیر سایت "بزرگ شیروان" را با "شکوهه عمرانی" شاعر ، مترجم و فعال اجتماعی مقیم شهر ژنو در کشور سوییس را مطالعه نمودید .

سکوت قدیمی ترین سایت شیروان " شیران شیروان "



همکنون پیام شیران شیروان را دیدم
سایتی که بیشترین حق را بر گردن همه ما شیروانیها دارد .

مدیر این سایت :
شیران شیروان تا مدتی تعطیل خواهد شد شما سعی کنید راه ما را ادامه دهید

سایت شیران شیروان نخستین جایی بود که با دوست عزیزم حمیرا ستارزاده آشنا شدم هر چند خانواده آنها را از کودکی می شناختم اما نقطه آغاز دوستی ما از شیران شیروان آغاز شد .
هیچ کدام از ما از یاد نمی بریم فشار سنگین برخی از اعضای کج فهم و کوچک مغز شورای شهر شیروان را بر علیه شیران شیروان و یارانش را ، و دفاع جانانه شیران شیروان را...
می خواستم با نوشتن خاطرات مبارزات وب نویسان شیروان در یک سال گذشته ، شروعی برای آغاز به کار سایت "بزرگ شیروان" باشد .
گمان بردم دست گذاشتن بر روی زخم همچنان باز و نامردمی شورای شهر شیروان ، طلیعه دوران جدید کم سو شود .
اما این کار باید بشود
و من بزودی جریان کل ماجرا را خواهم نوشت .
مطمئنا این روایت برای کاربرانی که در آینده به جمع ما افزوده می شوند خواندنی و عبرت آموز خواهد بود .
در این بین جایگاه شیران شیروان به عنوان پایگاه اصلی اعتراضات مردم شیروان هیچ گاه از یادها نمی رود و قابل کتمان نیست .
بخصوص طی ماههای گذشته که شیران شیروان تنها و بی یاور مسیر را ادامه داد .
لازم است از طرف خود و همه مردم شیروان از مدیر این سایت وزین تقدیر و تشکر کنم . امیدوارم پس از کمی استراحت و تجدید قوا دوباره رهبری سایتهای آزاد اندیش شیروان را بر عهده بگیرند .

سایت شیران شیروان آغازگر است و بقول "بزرگ شیروان" :

هیچ آغازی را مزاری نیست چرا که همواره در حال دگرگونی و رشد است .


و اما سخنی با افراد ناشایستی که شاید از خاموشی شیران شیروان در دلشان قند آب شود !
سکوت قدیمی ترین سایت شیروانیها دلیل بر پیروزی شما نیست این موج با شیران شیروان آغاز شد اما موج های مردمی متناوب و دائمی است و بلاخره کسانی که در مقابل رای و نظر مردم ایستادگی می کنند از پا در خواهند آمد .
آدرس سایت محبوب شیران شیروان
http://shiraneshirvan.blogfa.com




ارد بزرگ مرد تاریخ ایران / سروده زیبایی از شکوهه عمرانی

ارد بزرگ مرد تاریخ ایران
زاده ی زیبا خراسان
شهر شیروان
زادگاه فردوسی پر گهر
شاعر یکه تاز زمان
ارد طوطی شیرین سخن
رهنمای پیر وجوان
نماد نیک اندیشان
خورشید آزادی آیندگان
نوری در دل تاریکی
همانند نور ماه
در شبهای تار انتظار
و اوست اسطوره ی زمان
و اوست اسطوره ی زمان

شکوهه عمرانی / ژنو ، سوییس / 88



شکوهه عمرانی شاعر و مترجم بلند آوازه کشورمان
همکار فرهنگی سازمان ملل متحد
مدیر سایت و رادیو (در حال تاسیس ) کلید تمدن
نامزد گروه هشت انتخابات پیشین پارلمانی سوییس http://www.liste8.org/candidats.html


آخرین بازمانده



آخرین بازمانده ارگ باستانی شیروان (محل فرمانروایی شهر) خاندان او بوده اند که از آن بین شخصیت کاریزمایی نظیر ارد بزرگ ، درخشیده است . پس از این رو هم عنوان "بزرگ شیروان" تنها لایق اوست .
وسعت اندیشه و خرد چه مرتبه ممتازی به شخصیتش بخشیده است . او برعکس بسیاری از ریش سفیدان صوفی مسلک ، اهل عمل است .


مردان عملگرایی همانند قهرمان ملی افغانستان "احمدشاه مسعود" دوستدار اندیشه های او بوده اند .
و یا اهل قلم همانند بانو "فرزانه شیدا" که در شرایط اوج درد و بیماری ، از نوشتن کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ" غافل نشد و آن را به سرانجام رسانید .


با این که پزشکان نروژ به خاطر دردهای شدید عضلانی در دستهایش ، او را از نوشتن منع کرده بودند . اما او نمی توانست از وظیفه بزرگی که بر دوش داشت دست بکشد ، استقامت نمود و در همان شرایط یازده جلد کتاب خویش را که بررسی آرا و اندیشه های بزرگ شیروان است را به پایان رسانید .




بزودی با مصاحبه یی با این بانوی سرشناس کشورمان که در شهر اسلو زندگی می کنند بروز خواهم شد .



بی نهایت سپاس از مدیران سایت های وزین شیروان


در اوج بادهای سرد زمستان شیروان
آتش وجود یاران همشهری


از مدیران محترم سایتهای وزین و ارزشمند شیران شیروان ، افق شیروان و به خاطر محبت و دلگرمی های دوست داشتنی شان سپاسگذارم
آرزوی موفقیت های بیش از پیش برای همه این دوستان دارم .

سمانه رحمتی




موجی از پس موج

http://tintuconline.vietnamnet.vn/Library/photo/2009/12/phien2/song/song/1s.jpg

شیروان شهر باستانی خراسان بزرگ است . شیروان جایگاهی ارزشمند در تاریخ ایران دارد . پایگاه قدیمی پارتها و زایشگاه دودمان اشکانیان .
اشکانیان فرمانروایان نیرومندی بودند که ایران را از چنگال سلوکیان اهریمنی نجات بخشیدند و بار دیگر ایران را به ایرانیان باز گردانیدند . مردان و زنان این خطه همیشه در دل تاریخ پایگاه آخر مردم ایران بوده اند ظهور و بروز انسانهای آگاه و شجاعی همچون

اشك يكم حدود 217-38/247 ق.م

اشك دوم حدود 191-217

فرياپاتيوس حدود 176-191

فرهاد يكم 171-176

مهرداد يكم 138/139-171

فرهاد دوم 128-38/139

اردوان يكم 23/124-128

مهرداد دوم87/88-23/124

گودرز يكم 80/81-90/91

ارد يكم 75/76-8081

سيناتروس(سنتورك) حدود 70/71-77/78

فرهاد سوم 57/58-70/71

مهرداد سوم 57/58

ارد دوم 38-57/58

فرهاد چهارم 2/3-38

فرهاد پنجم 2ق.م-2م

ارد سوم 6-4

وونن يكم 9/8

اردوان دوم 38-11/10

واردانس 45-38

گودرز دوم 51-44/43

وونن دوم 51

بلاش يكم (ولاخش) 80/76-51

پاكورس 109/108-78/77

بلاش دوم 78/77

اردوان سوم 81-79

اوسرو(خسرو) 128/127-109/108

بلاش سوم 48/147-12/111

بلاش چهارم 92/191-48/147

بلاش پنجم 208/207-92/191

بلاش ششم 22/221-208/207 يا 28/227

اردوان چهارم 224-213

نشان می دهد تا چه اندازه این طایفه بزرگ میهن دوست و ناجی کشورمان بوده اند . آنها با 470 سال طولانی ترین سلسله و دودمان تاریخ ایران یعنی اشکانیان را بنا نمودند .
امروز بزرگترین فیلسوف ایران "ارد بزرگ " از این دیار است از شهر باستانی شیروان .
مردم و بخصوص جوانان شهر ما عاشق اندیشه ها و سخنان حکیمانه او هستند .
آنها می خواهند نام بزرگترین میدان شهر شیروان اشک باشد و بزرگترین خیابان آن ارد بزرگ .
این خواسته کوچکی است در مقابل نام و اعتباری که آنها به شهر ما بخشیدند . اما عده ایی غریبه ، دوست نما همواره در مقابل این خواست سنگ اندازی می کنند . غافل از اینکه این خواست در ریشه و اندیشه جوانان ما است .
گروه زیادی از جوانان این شهر که خود من هم یکی از آنها بودم یک سال این خواست را فریاد کشیدیم و آن گروه بیگانه ما را نادیده گرفت و با دشنام و نیرنگ و وعده روحیه مان را در هم شکست اما آیا آن موج را موجی دیگر در پی نیست ؟
امروز موج بزرگتری برخواسته است . همه این خواست ها را با صدای بلندتر فریاد می کشند و یاد دوستان پیش از خود را زنده می کنند .
این موج ها آنقدر خواهد بود تا ما به خواسته های خویش برسیم .




پیشنهاد خانم معصومی در مورد فستیوال ارد بزرگ

یک پیشنهاد برای جهانی سازی نام شهرمان شیروان :

راه اندازی فستیوال بزرگ فرهنگی با عنوان "جشنواره ارد بزرگ"

در این فستیوال از همه جهانیان دعوت می شود به دبیرخانه فستیوال که شورای شهر شیروان دبیرخانه آن را مشخص می کند (که می تواند یک سایت اینترنتی باشد) سخنان زیبا و حکیمانه خود را در قالب یک جمله ارسال کنند . سپس هیئتی از اندیشمندان شهرمان جملات را بررسی و به بهترین سخنان جایزه "کاپ ارد بزرگ" (این کاپ می تواند جمله ایی از ارد بزرگ به دو زبان انگلیسی و فارسی بر صفحه ایی بلورین باشد ) بهمراه سوغات هایی از شیروان، که از سوی شورای شهر و شهرداری شیروان به برگزیدگان داده می شود .
این کار بدیع در شهر بزرگترین سخنور حال حاضر ایران چشم بسیاری از جهانیان را به شهر ما خواهد دوخت . و تکرار هر ساله آن می تواند رونقی دو چندان به شهر ما بدهد .
هزینه های برگزاری این فستیوال بسیار ناچیز خواهد بود .

1-یک سایت اینترنتی برای جمع آوری سخنان جهانیان
2- 3 کاپ ارد بزرگ (شبیه سیمرغ های بلورین جشنواره فجر)
3- سوغات شیروان به عنوان جایزه برای سه نفر
4- کار کارشناسی بر روی جملات (تعدادی از اندیشمندان شورای شهر و کسانی که آنها تعیین می کنند برای یک یا دو روز)
5- اهدای جایزه توسط شهردار و رییس شورای شهر شیروان هر سال طی مراسمی
6- انتشار هزار جمله برگزیدگان با نام آنها در سایت جشنواره و حتی به شکل کتاب

نکات مهم :

1- پخش جهانی نام شهر ما در خبرگزاریها بدون هیچ هزینه ایی
2- انتشار در صدا و سیما برای دهها بار از ابتدا تا انتها
3- توجه جهانی به شهر ما
4- بالا رفتن وجه ملی و استانی شهر ما
5- بالارفتن روحیه عمومی در شیروان و شکستن افسرگی مزمن حال حاضر
6- ایجاد وحدت بین نیروها و اقشار شهرمان
7- قرار دادن تبلیغاتی پیرامون شهر ما در سایت جشنواره و در صورت چاپ کتاب در درون آن.

این جشنواره می تواند نتایج بسیار مهمی برای شهر ما داشته باشد


پیشنهاد خوبی است ولی برگزاری فستیوال یک فکر آرمانگرایانه است با توجه به اینکه شورای شهر ما کار شکنی می کنند و اینکه برگزاری این فستیوال باید کلی تاییدیه از وزارت های ارشاد و ... دارد.

به نظر بنده ابتدا باید ارد بزرگ را به شهرمان دعوت کنیم که این امر با استقبال خوبی روبرو خواهد شد و بعد از آن به مراحل بعد از جمله فستیوال برسیم


منبع مطلب سایت شیران شیروان

http://shiraneshirvan.blogfa.com/post-214.aspx

یک مطلب زیبا از آقای شیروانی در مورد خانواده ارد بزرگ فرزند شیروان



از آنجایی که ما همسایه قدیمی خاندان شرکاها بوده ایم مواردی را تقدیم می کنم هر چند سن من آنقدرها نیست اما از پدر و مادرم موارد را پرسیدم و آنها با صبر و حوصله یک به یک پاسخ گفتند که تقدیم می کنم .

خانواده شرکاها در شیروان خانواده سرشناسی هستند .
پیش از انقلاب رییس شورای شهر شهرمان مرحوم محمدحسین شرکا عموی ارد بزرگ بود .
آنها دو برادر بودند به نام های محمد حسین و محمد تقی فرزندان بابا این دو برادر یکی در شیروان ماند و دیگر به مشهد رفت و آنجا ازدواج نمود ارد بزرگ فرزند مرحوم محمدتقی شرکا است .
خانواده ما هم پس از انقلاب به مشهد کوچ کرد در شیروان همسایه آنها بودیم . منزل آنها آن زمان سمت راست امام غیبی بود خانواده شرکاها و فلاحتکارها بصورت موروثی تقریبا همه بخش های قدیمی ارگ شیروان را در اختیار داشتند هر چند الان دیگر کمتر کسی از آن خانواده در آنجا حضور دارد .

بارها در سایت شیران شیروان که امروز خود یک مرجع قابل اطمینان برای ما شیروانیها هست دیده ام مطالبی از همکلاسیهای سابق ارد بزرگ در شیروان ...

حالا شاید باز یک عده بگویند از کجا معلوم ارد بزرگ با شرکاها رابطه یی داشته باشد پس از شما دعوت می کنم لینک زیر را هم ببینید :

http://greatorod.forumotion.ca/topic-t34.htm

می بینید
هیچ چیز پنهانی وجود ندارد و نیازی به بسیج آنچنانی هم نیست !

وقتی این مطالب را می نوشتم دائم به یاد آخرین نوشته خانم حمیرا ستارزاده بودم

مطلبی که پس از سالی دردناک نوشته شد
و براستی پرهای فرزندان شیروان سوخت ...


منبع : سایت شیران شیروان
http://shiraneshirvan.blogfa.com/post-213.aspx

چه گوارا ی قاره کهن احمدشاه مسعود و ارد بزرگ


احمد شاه مسعود

آنگاه که بزرگترین فیلسوف ایرانزمین را سیلی از اشک با خود بُرد

آخرین فرمانروا - احمدشاه مسعود

روزی که سینه احمدشاه مسعود دریده شد اُرُُُد را سیلی از اشک با خود برد . ارد بزرگ

احمدشاه مسعود آخرین مرد از فرمانروایان پاک و مردمی ایران زمین بود ایرانی به وسعت یک فرهنگ . ارد بزرگ

OROD BOZORG ارد بزرگ

وقتی عده ایی از بزرگ شیروان [ارد بزرگ] در مورد دوستی اش با احمدشاه مسعود ( « چه گوارا » ی قاره کهن* ) می پرسند . پس از سکوتی طولانی با کلماتی شمرده و حزن انگیز می گوید :

احمدشاه مسعود
آزادیخواه میهن پرستی بود
که جان بر سر آرمان نهاد

ارنستو چهگوارا

آهنگ چه گوارا فرمانده‌ی ابدی تقدیم به همه میهن پرستان

Nathalie Cardone – Hasta Siempre

متن آهنگ :

Aprendimos a quererte
Desde la histórica altura
Donde el sol de tu bravura
Le puso cerco a la muerte

Aquí se queda la clara
La entrañable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Ché Guevara

Vienes quemando la brisa
con soles de primavera
para plantar la bandera
con la luz de tu sonrisa

Aquí se queda la clara
La entrañable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Ché Guevara

Tu amor revolucionario
te conduce a nueva empresa
donde espera la firmeza
de tu brazo libertario

Aquí se queda la clara
La entrañable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Ché Guevara

Aquí se queda la clara
La entrañable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Ché Guevara

Seguiremos adelante
como junto a tí seguimos
y con Fidel te decimos :
“¡Hasta siempre Comandante!”

Aquí se queda la clara
La entrañable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Ché Guevara

Aquí se queda la clara
La entrañable transparencia
De tu querida presencia

Comandante Ché Guevara

Cheguevara-Ahmad Shah  Masood-Orod Bozorg /  احمدشاه مسعود ، ارد  بزرگ و چه گوارا

ترجمه‌ی متن:

آموخته‌ایم به تو عشق بورزیم
بر قله‌های تاریخ
تو با خورشیدی از شجاعت
در بستر مرگ آرمیده‌ای

حضور عمیق تو
اکنون واضح تر شده است
فرمانده چه گوارا

دستان پیروزمند و توانای تو
بر تاریخ آتش زد
زمانی که همه‌ی سانتاکلارا
برای دیدن تو از خواب برمی‌خاست

تو آمدی تا باد را
با آفتاب بهاری آتش بزنی
تا با نور لبخندت
پرچمی را برافرازی

انقلابیون شیفته‌ی تو
تو را تا قلم‌رو تازه‌ات هم‌راهی می‌کنند
جایی که با اسلحه‌ی آزادی‌خواهی تو
مقاومت خواهند کرد

ما راه تو را ادامه خواهیم داد
هم‌چنان که تا‌کنون هم‌راهت بوده‌ایم
ما هم‌راه با فیدل [۱] به تو می‌گوییم:
«برای همیشه تو فرمانده‌ای»

[۱]: نام آهنگ اشاره به جمله فیدل کاسترو است که می گوید : چه گوارا برای همیشه فرمانده است.

برای دانلود تصویری اینجا کلیک کنید و سپس وارد ویدئو گوگل شوید و سپس گزینه دانلود را کلیک کنید

دانلود صوتی


برگرفته از سایت : احمدشاه مسعود ، ارد بزرگ و چه گوارا

http://cheguevaraahmadshahmasoodorodbozorg.wordpress.com


نگاه سایت شیران شیروان به جریان نامگذاری های شیروان

همواره بزرگان تاریخ در بین مردم محبوب و در بین سیاست مداران منفور بوده اند البته این نکته به قرون وسطی بر میگردد. و در تاریخ معاصر بیشتر در حکومت های خودکامه دیده شده است.

ولی در دنیای امروز سیاست مداران از قدرت اندیشمندان برای محبوبیت خود -منطقه و فرهنگ یک قوم سود می برند.

آنچنانکه مثلا کشور ترکیه مولانا را منسوب و متعلق به کشور خود می داند در صورتی که همه می دانیم او ایرانی است و بر اثر غفلت ایران یونسکو این شاعر را به نام ترکیه ثبت کرد و ترکیه استفاده های تبلیغاتی زیادی از نام مولانا به نفع خویش کرد.

این مساله در شخصیت دزدی کشورهای عربی از ایران نظیر ابن سینا -بیرونی ادامه دارد که البته با واکنش مقامات ایران همراه بوده است.

با این مقدمه به اهمیت شخصیت ها منطقه ها و شهر ها پی می بریم.

آنها از طریق شخصیت هایشان جاذبه ایجاد می کنند.

سهراب در کاشان -امام خمینی در خمین-دلواری در بوشهر-خیام عطار در نیشابور-مطهری در فریمان-شریعتی در سبزوار-ابن حسام بیرجند-میرزاکوچک خان در رشت-دایی و رضازاده در اردبیل-فرشچیان در اصفهان-سعدی و حافظ شیراز-پرفسور حسابی در تفرش و ...

اکنون ما چند شخصیت بزرگ در شیران داریم در تمامی زمینه ها ولی به یقین ارد بزرگ که اندیشمندی مدرن و نظزیه پرداری بزرگ که شاید شما هم بدانید که نظریه های او اکنون واکنش های جهانی دارد .

ارد بزرگ (شرکا)فردی است که بیشترین یافته های گوگل در مورد اندیشمندان از آن اوست و طرفداران بیشماری در بین قشر جوان ایران دارد .

سخنان او اکنون در رسانه های داخلی و سایت های معتبر دولتی فراوان دیده می شود.

اما ....

شورای شهر شیروان از نام ارد بزرگ هم هراسانند علت آن را هم بیان نمیکنند.

شخصی مانند علیزاده با ۶۰ سال سن و تفکرات قدیمی به این امر پی نخواهد برد که از نامگذاری و شخصیت پردازی چه منافعی میبریم بعید میدانم او تا به حال وارد دنیای اینترنت شده باشد.

یا نظیر خانم قربانیان که مدارک پایین حوزوی دارند. چاره ساز ها ارونقی ها شاهرخی ها ...

فقط یک عده آموزش پرورشی سطح پایین با دیدگاههایی قدیمی هستند!!!!

با این همه کسانی نظیر حسین پور و کاظمی و یا شهردار شیروان هستند که به اهمیت موضوع واقفند علت آن هم به روز بودن استفاده از اینترنت مدارک عالیه تحصیلی و دیدگاههای چند بعدی آنهاست.

که البته رای باقی شورا بر رای این ۳ نفر غلبه کرد.

کاش آنها هم اهمیت این نام گذاری ها را می دانستند!!


منبع سایت شیران شیروان

http://shiraneshirvan.blogfa.com/post-212.aspx

نام بزرگ شیروان در رادیو پیام و روزنامه بین المللی اعتدال

نویسنده: عاطفه معصومی
سه شنبه 20 بهمن1388 ساعت: 15:35

نام بزرگ شیروان در رادیو پیام تقریبا هر روز لینکهای زیر را ببینید :


سخن بزرگان
صــدا و سيــمای جمهوری اسلامــی ایران، راديــو پيام

http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=50
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=65
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=70
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=76
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=85
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=88
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=91
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=94
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=108
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=111
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=114
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=117
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=120
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=123
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=126



سخنان ارد بزرگ در اولين و تنها روزنامه قرآني جهان اسلام

بهترين سخنان حکيمانه از بزرگان
روزنامه بين المللي اعتدال

http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/ord/19/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/ord/21/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/ord/23/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/ord/25/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/ord/28/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/05/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/06/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/07/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/08/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/09/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/11/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/12/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/20/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/22/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/25/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/26/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/27/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Kho/28/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/02/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/03/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/06/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/07/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/12/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/13/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Tir/15/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/02/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/03/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/05/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/07/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/12/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/13/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/14/html/page5.html
http://www.etedaldaily.ir/pub/1387/Mor/15/html/page5.html


این بخش بسیار کوچکی از انعکاس افکار و اندیشه فیلسوف بزرگ شهر ماست
روزانه 70 هزار سایت در مورد ارد بزرگ می نویسند

که به خاطر تکراری بودن گوگل در آمار اصلیش آنها را نمی آورد با این وجود نام ارد بزرگ همه جا بر سر زبانهاست آنگاه 5 نماینده شورای شهر ما که مردم ما هم نامشان را از یاد برده اند در مقابل عزیز و بزرگ شهرمان ایستاده اند غافل از اینکه ابر پرباران و پر خیر و برکت وجود ارد بزرگ برای شیروان آنقدر وسیع است که آنها در آن گمشده اند حالا می گویند کی ؟ کجا ؟ و...
امیدوارم جهل و نادانی از شهرما رخت بر بندد ...


منبع شیران شیروان
http://shiraneshirvan.blogfa.com/comments/?blogid=shiraneshirvan&postid=212&timezone=12642

جملات قصار از رادیو پیام

چراغ مایه دفع تاریکی است ، بدی جوهر تاریکی در زندگی آدمی است ، که از آن دوری باید جست .فردوسی خردمند

آنکه تخم بدی را می فشاند ، بدون شک همۀ محصول آن را درو می کند . دموستن

آنچه در انسان بزرگ است این است که او پل است نه غایت . فردریش نیچه

طول کشیدن معالجه را دو سبب خواهد بود : نادانی پزشک ، یا نافرمانی بیمار . زکریای رازی

کین خواهی از خاندان یک بدکار ، تنها نشان ترس است ، نه نیروی انسانهای فرهمند . ارد بزرگ

دو گوش داریم و فقط یک زبان، برای اینکه بیشتر بشنویم و کمتر بگوییم . دیوژن

گذشت زمان آدمی را پیر نمی سازد، بلکه ترک آرمانها و کمال مطلوبهاست که ما را فرتوت و افتاده می کند . دوگلاس مک آرتور

خوشبختی مانند پروانه ای است ، اگر او را دنبال کنید از شما فرار می کند ولی اگر آرام بنشینید روی سر شما خواهد نشست . داوید هیوم

آن که بر فراز بلندترین کوه رفته باشد ؛ خنده می زند بر همهء نمایش های غمناک و جدی بودن های غمناک . فردریش نیچه

من اگر در بهشت باشم ولی به من بگویند تو حق نداری جهنم را به این بهشت ترجیح بدهی از آن بهشت بیرون می روم . ژان روستان


منبع :
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=117

رادیو پیام و سخنان بزرگان ابران و جهان


این جهان سراسر افسانه است جز نیکی و بدی چیزی باقی نیست . فردوسی خردمند

::::::::::::***::::::::::::

یک مادر خوب به صد استاد و آموزگار می ارزد. ژرژ هربرت

::::::::::::***::::::::::::

تا بدبختی را نشناسیم هیچوقت راه بدست آوردن و نگه داشتن خوشبختی را یاد نمی گیریم . داوید وایت

::::::::::::***::::::::::::

برای یاد گرفتن آنچه می خواستم بدانم احتیاج به پیری داشتم ، اکنون برای خوب به پا کردن آنچه که می دانم ، احتیاج به جوانی دارم . ژوبرت

::::::::::::***::::::::::::

آن اندیشه هایی را دوست دارم که با خون نوشته شده باشند
آدمی بهر تنها زیستن می باید یا حیوان باشد یا خدا. ارسطو می گوید: انگارهء سومی نیز هست بودن یکجای هر دوی آنان ... آن هم فیلسوف وار ..حقایق همه ساده اند. این نه مگر دروغی است دو چندان که آن را بر ساخته اند؟ . فردریش نیچه

::::::::::::***::::::::::::

آدمی به خاطر نیاز به مراقبت و کمک دیگران با آنها ارتباط برقرارمی کند . فردریش نیچه

::::::::::::***::::::::::::

هیچ چیز عوض نمی شود ! شما دیدتان را عوض کنید رمز کار این است . کالوس کاستاندا

::::::::::::***::::::::::::

تنهایی برای جوان ارزشمند ، و برای پیر آزار دهنده است . ارد بزرگ

::::::::::::***::::::::::::

کتاب زندگی گذشتگان ، جان تاریک را روشنی می بخشد . فردوسی خردمند

::::::::::::***::::::::::::

خدا را شکر کنید که نعمات و موهبت هایش به علت بینش محدود ما متوقف نمی شود . کاترین پندر


منبع :
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=120

سخن بزرگان از سایت رادیو پیام

برای هر کس زمان معینی وجود دارد که قابل انتقال نیست . کلود مونه

::::::::::::***::::::::::::

هنرمند، اشیا را با خورشیدی روشن می کند که از آن طبیعت نیست . دیده رو

::::::::::::***::::::::::::

آموختن تنها سرمایه ای است که ستمکاران نمی توانند به یغما ببرند . جبران خلیل جبران

::::::::::::***::::::::::::

پول با شادمانی کم داخل کیسه می شود ولی با غم زیاد از ان خارج می گردد . مولیر

::::::::::::***::::::::::::

دوستان برای نخجیر دشمنان چون تیر و پیکان اند. بزرگمهر

::::::::::::***::::::::::::

تختخواب خطرناکترین جای دنیاست، چون صدی نود مردم در آن می‌میرند . مارک تواین

::::::::::::***::::::::::::

شوهر داروئی است که تمام دردهای دخترانرا علاج می کند . مولیر

::::::::::::***::::::::::::

کمربند سلطنت ، نشان نوکری برای سرزمینم است نادرها بسیار آمده اند و باز خواهند آمد اما ایران و ایرانی باید همیشه در بزرگی و سروری باشد این آرزوی همه عمرم بوده است . نادر شاه افشار

::::::::::::***::::::::::::

یک ابله تحصیل کرده از یک ابله بی سواد ابله تر است. مولیر

::::::::::::***::::::::::::

اگر به قلبت گوش کنی و مغزت را به کار اندازی، هیچ وقت اشتباه نمی کنی. برادلی


منبع :
http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=123

سخن بزرگان از سایت رادیو پیام

امید دارویی است که شفا نمی دهد ، اما درد را قابل تحمل می کند . مارسل آشار

::::::::::::***::::::::::::

مال ، زنبوری است که اگر از نگه داری آن آگاه باشید عسل می دهد وگرنه نیش می زند و پرواز می کند . مارون

::::::::::::***::::::::::::

شاهنامه فردوسی خردمند ، راهنمای من در طول زندگی بوده است . نادر شاه افشار

::::::::::::***::::::::::::

اگر به انسان ها شخصیت و فرصت ابراز عقیده بدهید، پاداش و امکان مشارکت بدهید، رشد خواهند کرد و اندیشه های ناب خود را بیرون خواهند ریخت . رابرت اسلاتر

::::::::::::***::::::::::::

پیرامونیان ما چه بخواهیم و یا نخواهیم بر اندیشه های ما اثر خواهند گذاشت . ارد بزرگ

::::::::::::***::::::::::::

رقابت تا زمانی پسندیده است که کار را به حسادت نکشاند. رنه دکارت

::::::::::::***::::::::::::

ابله همیشه به دنبال بزرگ تر از خود می گردد ، که او را تحسین کند. بوالو

::::::::::::***::::::::::::

معنی زندگی را در قدرت باید جستجو کرد ، هرلحظه از زندگی، ما باید هدف عالیتری داشته باشیم . ماکسیم گورکی

::::::::::::***::::::::::::

افسوس ... یگانه سؤالی که هیچکس نمی تواند پاسخی به آن بدهد این است ؛ سعادت چیست ؟ . برادلی

::::::::::::***::::::::::::

آنکه درست سخن نمی گوید داناترین هم که باشد همگان بی سوادش می پندارند . ارد بزرگ


منبع : http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=126

کتاب فلسفه : کتاب آرمان نامه

کتاب آرمان نامه
عنوان : کتاب آرمان نامه
نویسنده : ارد بزرگ
نوع : فلسفه
زبان : فارسی
نوع فایل : PDF
تعداد صفحات : 141
حجم : 1 MB

درباره کتاب :
بی شک ارد بزرگ یکی از برجسته ترین اندیشمندان و متفکرین حال حاضر جهان است . نگاهی سطحی به زندگی و آثارش ما را چنان شیفته وی می سازد که می توان با نوای صدایش رقصید و پیش رفت .ا ندیشه های او وجوه مختلفی دارند که قوی ترین وجه آن توجه ویژه اش به اخلاقیات و پاک زیستی انسان است .
توجه ویژه ارد به اخلاقیات باعث نمی شود رازهای زندگی مدرن امروز را در نظر نگیرد ، فرآیند و بازده اندیشه خردگرایانه او موجب پیراستن ناراستی هاست .
حوزه فلسفه اجتماعی اش ریشه در سنت ایران باستان دارد و می توان او را میهن پرست ترین اندیشمند صد ساله اخیر ایران دانست .
اندیشه ها ، پندها و سخنان او در کتابی با عنوان آرمان نامه گرد آوری شده است .

دانلود از سرور ایران میت
دانلود از سرور رپيدشير
دانلود از سرور ایزی شیر
پسورد : www.iranmeet.com


ماخذ : سایت ایران میت IRANMEET
http://www.iranmeet.com/ebook-farsi/ebook-philosophic/2268-ebook-arman-name.html

آینده ای درخشان

فقر عامل روسیاهی انسان در دنیا وآخرت است . رسول اکرم (ص)

بزرگترين بدبختي آن است كه طاقت كشيدن بار بدبختي را نداشته باشيم . باس

نخستين گام در راه پيروزي ، آموختن ادب است و نكو داشت ديگران . ارد بزرگ

هيچ گاه از راستي و درستي خويش آزرده مباش چون هميشه در انتهاي هر داستان تو برنده ايي ! ارد بزرگ

به همه عشق بورز، به تعداد كمي اعتماد كن، و به هيچكس بدي نكن. شكسپير

حيله و خيانت اغلب از اشخاص ناتوان سر مي زند. لارش فوكو

وقتي ارتباط عاشقانه ات به انتها ميرسد ، فقط به سادگي بگوهمه اش تقصير من بود . جكسون براون

اگر کمتر به غیر ممکن عقیده مند باشیم خیلی کارها خواهیم کرد. مال اشربر

رشما ناخداي كشتي خودتان و نويسنده ي داستان زندگيتان هستيد. بلك وسبت

كتاب، سفينه اي است كه اقيانوس بيكران زمان را درمي نوردد. فرانسيس بيكن

خداوند بخشاينده است و انسان، دريافت كننده. اسكاول شين

هر انساني، تجربه هاي ويژه ي خودش را دارد و همين تجربه ها، منش و نحوه ي واكنش انسان ها را در شرايط گوناگون تعيين مي كند. ميشل سي اوستازسكي

با مردم باش! حق، هميشه با مردم است؛ آنها هرگز كسي را گمراه نمي كنند. آبراهام لينكلن

طبق نظريه روانشناسي فرد هر چقدر هم كه داراي قدرت فكري بالايي باشد قادر نخواهد بود كه در يك زمان فكرش را متوجه دو موضوع كند. ديل كارنگي

كلمه ها، تواناترين داروهايي هستند كه نوع بشر به كار برده است. روديار كيپلينگ

برخي از انسانها مانند گلهاي لاله، زندگي كوتاه در هستي و نقشي ماندگار در انديشه ما دارند.اُرد بزرگ

ترسوي حقيقي از پرواز نمي ترسد، بلكه آن كس كه با ترس پرواز را ياد مي گيرد، ترسو است . گابريل گارسيا ماركز

بهترين خو، سازش و آشتي خواهي است. بزرگمهر

اگر مي خواهي كاري را خوب انجام دهي، با سه تن از سالخوردگان مشورت كن. مثل چيني

بزرگواری ، بی مهر و دوستی بدست نمی آید . اُرد بزرگ

هیچ گاه در برابر فرزند ، همسرتان را بازخواست نکنید . اُرد بزرگ

زيبايي ناپايدار و فضيلت جاودانه است . گوته

آدمی می تواند بارها و بارها به شیوه های گوناگون قهرمان شود . اُرد بزرگ

دوستی برای خود برگزین که به گاه سختی و درماندگی مددکارت باشد. بزرگمهر

هرگز نمی توان با آدمهای کوچک کارهای بزرگ انجام داد. سیسرون

گفتگو با آدمیان ترسو ، خواری بدنبال دارد. اُرد بزرگ

دیدگاه خوب مردم ، بهترین پشتیبان برگزیدگان است . اُرد بزرگ

خوشبختی توپی است که وقتی می غلتد به دنبالش می رویم و وقتی توقف می کند به آن لگد می زنیم . شاتو بریان

خوشبختی وجود ندارد و ما خوشبخت نیستیم ، اما می توانیم این حق را به خود بدهیم که در آرزوی آن باشیم . آنتوان چخوف

اگر دشمنت با روی خوش نزدیکت شد ، در برابرش خموش باش و تنهایش بگذار . اُرد بزرگ

حسد همچون مگس است که همه جای بدن سالم را رها می کند و بر روی زخمهای آن می نشیند . چایمن

هيچوقت به خدا نگوييد: من يك مشكل بزرگ دارم به مشكلتان بگوييد:من يك خداي بزرگ دارم فرق ما با ديوانه ها در اين است که ما در اکثريت هستيم. ميشل فوکو

هرگز عشق را گدايي نکنيد . معمولا چيز با ارزشي به گدا داده نمي شود پول خوشبختي نمي‌آورد .... اما شکل دلپذيرتري از بدبختي را برايتان فراهم مي‌سازد.اسپايک ميليگان

ژخردمند به کار خويش تکيه ميکند و نادان به آرزوي خويش . حضرت علي (ع)

اشتباه را محکوم کن نه آنکه اشتباه از او سر زده . شکسپير

تجربه بی رحم ترین معلم دنیاست. چون اول امتحان میگیرد ، بعد درس میدهد مصمم به نيك بختي باش، نيك بخت مي شوي. لينكلن

همت آن است كه هيچ حادثه و عارضه اي، مانع آن نگردد. ابن عطا

كار و كوشش ما را از سه عيب دور مي دارد، افسردگي، دزدي و نيازمندي. ولتر

بدبختي انسان از جهل نيست از تنبلي است. ديل كارنگي

بدون باختن برنده نمي شوي. مثل روسي

دانش به تنهائي يك قدرت است. فرانسيس بيكن

كسي كه حق اظهار نظر و بيان فكر خود را نداشته باشد، موجودي زنده محسوب نمي شود. مونتسكيو

به توانائي خود ايمان داشتن نيمي از كاميابي است. روسو

آدمي ساخته افكار خويش است، فردا همان خواهد شد كه امروز مي انديشيده است. موريس مترلينگ

هر اقدامي اگر بزرگ باشد، ابتدا محال به نظر مي رسد. كارلايل

دنيا بسيار وسيع است و براي همه جائي هست، سعي كنيم جاي واقعي خود را پيدا كنيم. زندگي دشمن شما نيست، اما طرز فكرتان مي تواند دشمن شما باشد. ريچارد كارسون

زندگی قطاری است که همه در آخر از آن پیاده خواهند شد

منبع :
http://aayanda.blogfa.com/post-2.aspx

ایران سپیده دم ، تاریخ است . ارد بزرگ

ارد بزرگ /  Orod Bozorg ارد بزرگ /  Orod Bozorg ارد بزرگ /  Orod Bozorg ارد بزرگ /  Orod Bozorg ارد بزرگ /  Orod Bozorg ارد بزرگ /  Orod Bozorg


ارد بزرگ می گوید : هنری که نتواند ارزشهای میهنی و سرور همگانی را فراهم آورد زودگذر و فنا پذیر است .


ارد بزرگ می گوید : اسطوره های کهن پایه ها و ستونهای فر و رشد کشورند .


ارد بزرگ می گوید : روزی که میهن و کشور خویش را از یاد ببریم امنیت خویش را از دست داده ایم .


ارد بزرگ می گوید : عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .


ارد بزرگ می گوید : فداکاری در راه میهن ، خوی بزرگان و جاودانه هاست .


ارد بزرگ می گوید : فر میهن ، به جوانان راستین اوست .


ارد بزرگ می گوید : ایران سپیده دم ، تاریخ است .


ارد بزرگ می گوید : ابلهانی با روان نازک و نرم (رمانتیک) ، دشمنانه دستاوردها و پیروزیهای میهن خویش را به چالش گرفته اند.


ارد بزرگ می گوید : بدون خودآگاهی ملی ، کشور رنگ پیشرفت به خود نمی گیرد .


ارد بزرگ می گوید : اگر ارزش های میهنی کمرنگ شوند یکپارچگی کشورها به خطر می افتد .


ارد بزرگ می گوید : از مردم غمگین نمی توان امید بهروزی و پیشرفت کشور را داشت .


ارد بزرگ می گوید : جشن های پیاپی میهنی نرم خویی و دوستی را در بین مردم زیاد می کند .


ارد بزرگ می گوید : کتاب گران سنگ شاهنامه ، مهمترین دستاورد پیشینه کهن ماست .


ارد بزرگ می گوید : همسر خویش را از شهر و دیار خویش برگزینید ، نبود ریشه های فرهنگی همسو ، سختی به بار می آورد .


ارد بزرگ می گوید : رود مهر در این سرزمین جاریست ... آزادی و آزادگی خواست همیشگی ایرانیان بوده است .


ارد بزرگ می گوید : در کاخ های ویران شده نامداران سرزمینمان ایران می توان هزاران هزار چشمه جاری دید ...می توان فریادهای دادگستر آنها را شنید ... و تنهایی را از یاد برد ...


ارد بزرگ می گوید : عشقی که آدمی را به گوشه نشینی وادار کند ارزشی ندارد عشق باید توان پرتاب انسان به سوی هدفهای راستین را داشته باشد .


ارد بزرگ می گوید : به آنهایی که می گوید "اُرد" عشق نمی شناسد بگوید او هم عاشق شد ! ... یک بار و برای همیشه ... عاشق میهن پاکش "ایران" ...


ارد بزرگ می گوید : کجا دلبری زیباتر از "ایران" سراغ دارید ؟ معشوقی که هزاران هزار پیکر عاشق در زیر پایش ، تن به خاک کشیده اند.


ارد بزرگ می گوید : روان ، همواره تشنه پرواز و بالا بردن خواسته های آدمی است ، این همان ریشه بالندگی آدمی ست .


ارد بزرگ می گوید : ایران بهشت ماست ، ایران تنها بهانه بودن است .


ارد بزرگ می گوید : در طبیعت فصل بهار ، تنها سه ماه است ، اما آدمی می تواند همواره بهاری باشد .


ارد بزرگ می گوید : بی پناهی و سرگردانی کودک امروز بیش از هر زمان دیگری ست .


ارد بزرگ می گوید : گاهی با سکوت نیروی خویش را ، بهتر نشان می دهی .


ارد بزرگ می گوید : مهمترین گزینه برای ساختن یک فرمانروایی بزرگ ، توانمندی و پیشرو بودن است و لازمه رسیدن به توانمندی همیاری مردم است و مردم هنگامی همراه می شوند که براستی آزاد و شاد باشند.


ارد بزرگ می گوید : و فرمانروایی که دروغ گفت ، فر و شکوه خویش را به خاک سپرد .


ارد بزرگ می گوید : گردش نظام مالی آلوده ، شمشیر دشمنان مردم را تیز می کند .


ارد بزرگ می گوید : تندرستی پیش نیاز هر آرمان باشکوهی ست .


ارد بزرگ می گوید : شناخت ما از کرانه دریای وجود بزرگان ، تنها به اندازه میدان دید چشم اندیشه ماست و نه بیشتر .


ارد بزرگ می گوید : رستاخیزهای اجتماعی بدون همراهی زنان شجاع غیر ممکن است چرا که زن پرچمدار وارستگی ، پاکی و از خودگذشتگی ست .


ارد بزرگ می گوید : چه بسیار اشکهایی که نوید شادی اند و چه فراوان خنده هایی که لبالب از غم و اندوه ...


ارد بزرگ می گوید : خوی آدمی همواره بدنبال دگرگونی و هدفمندی است .


مردم به دنبال گزارش روزانه فرمانروایان نیستند

ارد بزرگ میگوید: مردم به دنبال گزارش روزانه فرمانروایان نیستند، آنان دگرگونی و بهروزی زندگی خویش را خواستارند


برای اندازه گیری چندی(کمیت) و چونیِ(کیفیت) هر چیز، ابزار ویژه ای بایسته است.
برای اندازه گیریِ "چندی" ها دو گونه ابزار شناخت داریم. ابزارهای چندیِ پیوسته و چندیِ گسسته

ابزارهای چندیِ پیوسته، آماره (رقم) ها را با خردیزه (اعشار)، پیوسته وار به سنجشگر خود نشان میدهد.
ابزارهای چندیِ گسسته، آماره ها را گسسته وار بی خردیزه نمایش میدهد. چون 1 – 2 – 3 – 4 – 5

برای اندازه گیری "چونی" ها از صفت های کیفی بهره برداری میشود همچون نشان دادن چونیِ چیزها با نشانه ی: خوب – میانه – بد؛

فرمانروایان فرهمند تا پیش از آنکه به دام دیوانسالاری بیفتند، سخت در پی خرسندگردانی مردم خویشند.
به فرمان یزدانِ پیروزگر / به داد و دهش تنگ بستم کمر
چراکه فره ی آنها از میزان خرسندی زیردستانشان سرچشمه میگیرد. در این وینه، آنان با دید "چندی" نگر، افزایش میزان بهروزی مردم خویش، یا کم و کاستی آن را میسنجند. چنین سنجشی برآیند سالها نیک کرداری یا بدکنشی را آشکار میسازد.

با پیشرفت و فرگشتگی زیست کدیوری و ابزار آن، هاژمان و در پی آن شهریاری، نیازمند میشود تا پای دیوانسالاری را به زندگی روزمره ی باشندگان سرزمین خویش باز کند. دیوانسالاری یک بایستگی است و راهیست برگشت ناپذیر. دیوانسالاری ابزاریست برای دگردیسی "کار گروهی" به "کار هاژمانیِ" رایشمند و عقلانی. زیرا نیاز است تا همه ی تخشاییهای گروهی، در راستای هدفهای دیوانی به کار بیفتد.
یکی از خویشکاری اداریِ دیوانیان، دادن گزارشهای روزمره به بالادستان و برخوردِ آماری آنها با واقعیت های روزمره است. دیوانیان بلند پایه با گردآوری و چکیده برداری از چنین گزارشهای روزمره ای، با پردازش آنها میتوانند راهگشای بسیاری از گره های دولت شوند.

در پیشرفته ترین لایه های مدیریتی نوین جهان، چنین زنجیره ای اساس مند است (همچون سامانه های مدیریتیMIS TPS DSS KWS و ..). در زنجیره سنتی دیوانسالاری در ایران، بلندترین پایگاه مدیریتی دیوانی در دستان وزیر بزرگ یا رایزن شاه است. مینه ی "رازهای اداری" از نوآوریهای ویژه ی دیوانسالاریست. و نگاهبانی دیوانسالاری از هیچ چیز به اندازه ی نگاهبانی از پنهانکاری، پایورزانه نیست. نمونه ی چنین نگرایی در نگاهبانی از رازهای دیوانی را در دستگاه دیوانی داریوش هخامنشی و شاهان پس از وی میبینیم. همچنین دیوانسالاران در شاهنشاهی ساسانی دبیره ای ویژه ی خود داشتند که تنها دیوانیان میتوانستند آن را بخوانند، یا با آن بنویسند.

آمارها، ابزارهایی دانشیک، برای دانشوران و خرده بینان هستند. دانشمندان، به شوند ویژه مندی(تخصص)شان نیاز دارند تا با مغز خویش به بررسیدن داده های پیوسته یا گسسته بپردازند و افزایش یا کاهش آنها را بسنجند. آنها آمارها را به نمودارها میکشند و درباره ی فراز و فرود آن روزها و سالها میپژوهند.
به کمک چنین ابزاریست که دانشمندان میتوانند اساسمندی یا بی اساسی دیدمانهای خود را محک بزنند.

اما مردم با آمارها هرگز سر و کار ندارند، گاهی حتا بدانها علاقه ای نیز ندارند، چراکه آنها با پوست و گوشت و استخوان خود می اندیشند نه تنها با مغز سر. . پویایی و گردش هاژه بر روی دوش آنها سنگینی میکند. آنها دگرگونیها را با همه ی هستی خویش درک میکنند، چراکه در رده نخست تلاشندگی در هاژه، با خود واقعیت ها سر و کار دارند، نه با گزیده ای از نشانه های به نمودار درآمده ی آن. از دیدگاه آنان دگرگونیها، "چندی" های بزرگی هستند که از سویی به سوی دیگر جابجا میشوند. در این میان برای چرتکه زدنهای خرده نگرانه جایی نمیماند. ازین رو آنها
علاقه مندند تا دگرگونیها را با گزاره های آسانترِ خوب است؛ یا بد است به گفتار درآورند.

شوند دیگر بیعلاقگی مردم به گزارش های روزانه یا آمارها، این است که سَهِش(حس)های آدمی تنها توانایی فهمیدن دگرگونیهای بزرگ را دارد و از فهمیدن دگرگونیهای کوچک و پیوسته ناتوان است. حتا دانشمندانِ ویژه مند نیز تنها با کمک ابزارهای شناخت، میتوانند دگرگونیهای کوچک را بنگارند. زیرا سَهِشهای آدمی متغیرهای گسسته یا بهتر بگوییم وجه تفاوتها را بهتر میفهمد. او تفاوت روز و شب را از آن رو میداند، که "روشنایی" در یکی هست و در دیگری نیست. چنین انسانی بهروزی زندگانی خویش را با گزاره ی "خوب است"، "بد است" یا "میانه است" میسنجد.
او بسته به میزان بهروزی زندگانی خویش،فرمانروایش را اینگونه به دیده می آورد: فرمانروایمان فرهمند است/نیست

برای نمونه در اساطیر ایران، در اندیشه ی مردم، پادشاهان تنها با کارهای نمایانشان چهره پردازی میشوند:
فریدون فرخ - تهمورث دیوبند - ضحاک ماردوش – نوذر بی دادگر – انوشیروان دادگر و .......
و هرگز گفته نشده ضحاک به شوند خرده نیکیهایی که در روز و ماه و سالِ فلان کرده، مردی دادگر است یا به وارون. چهره پردازی فرمانروا در اندیشه ی مردم، برآیند سالها رویه ی او در زمینه بهروزی یا بدکنشی است.

و اما در فرآیند آمیزش دیوانسالاری با شاهنشاهی فرهمندِ سر تا پا اختیار ویژه، یکی از آن دو باید جایگاه "نخست زادگی" خویش را به دیگری واگذارد. این فرآیند در کشورهایی که فرمانروایی خودکامه دارند نسبت به کشورهایی که سامانه ی پادشاهی مشروطه دارند، دگرگونه روی میدهد.

در سامانه ی پادشاهی مشروطه، اگر پادشاه با بزرگان کشور (که از جایگاه مهمی در تصمیم گیری برخوردارند) دیدگاهی یکسان داشته باشد، میتواند بیش از یک خودکامه بر انجام کارهای کشوری تاثیر بگذارد. او از راه انتقاد آشکار یا دست کم تا اندازه ای آشکار، میتواند اختیاراتِ ویژه مندان دیوانی را پایِش یا کرانمند سازد.
گاهی پیش می آید که فرمانروا (بی گمان یک خودکامه) از دگرگون ساختن زندگی زیردستانش ناتوان است. چنین خودکامه ای در برابر داده ها و آگاهیهای برتر ویژه مندان دیوانسالاری ناتوان است. به گفته ی دیگر او از هر رهبر سیاسی دیگری ناتوانتر است، زیرا برای همه ی داده های خود وابسته به دیوانسالاری خواهد بود. فره او کاستی دارد. چنین شاهی برای پوشاندن کاستیهای فرهمندی خویش در سکانداری کشتی بهروزی آدمیان، دست به دامان دیوانسالاران میشود یا چه بهتر است بگوییم ابزار دست آنها میشود، دیوانسالاران نیز برای وی آمارهای ریز و درشت آماده میکنند تا او بتواند با پشت گرمی به آنها، در برابر اندیشه ی پرسشگر مردم، از کارایی و فرهمندی خویش نگاهبانی کند. فرمانروای نافرهمندی چون او، با درگیر کردن ذهن مردم در ریز و درشت سیاهه ی کارهای دولت، و با دادن گزارشهای روزمره ی گواهی دهنده ی پیشرفت هر روزه، میکوشد کاستی فره خود را با فریب زیردستان بپوشاند. اما مردم در پی گزارشهای روزمره ی او نیستند. خواست مردم از فرمانروایشان، بهروزی در زندگانی خویش است.

ارد بزرگ میگوید: وقتی دیوانسالاران از نزدیکان فرمانروایان شدند دیگر امیدی به رشد کشور نیست

از دیدی دیگر، کشوری که فرمانروای آن به جای پذیرش کاستیها و نوساختاری، دست به کیبِش(تحریف) داده ها و واقعیتها بزند، هرگز نمیبالد. آشکارست که سرچشمه های زایایی و بالندگی، با گفتارهای دور از واقعیت، خروشان نمیشوند. ساختارهای چنین کشوری به جای بالندگی باد میکنند و در پایان در خود فرو می رُمبَند.

یکی از هوشمندیهای فرهنگ ایران در این است که میزان کارایی و فرهمندی فرمانروا بسته به میزان روشنایی فره وی از تافتن [همی تافت زو فر کیان] تا کاستن [ازو کاست فر...] فرو میرود. در اندیشه ی ایرانی، گستره ی "روشنایی تا تاریکی" با گستره ی "نیکی تا بدی" همپوشانی دارد. به همین شوند، فرمانروا هر اندازه در کشورداری کوشاتر باشد، از دید مردم، روشن فره تر خواهد بود و هر اندازه بدکنش تر باشد تاریک فره تر خواهد گشت. چنین نشانه(شاخص) ای، با پیوند زدن اندیشه ی مردم با مینه های بدیهی (نیکی و روشنایی یا بدی و تاریکی) از اوفتادن اندیشه در چاه آمارهای دیوانی بی معنا (داده هایی بی هیچ معنی روشن و نیک یا تاریک و بد) جلوگیری میکند.
از آنجا که فرهمندی فرمانروا بستگی نزدیکی با بهروزی زیردستان دارد، فرمانروایی که برای زیردستان بهروزی به ارمغان نیاورد، فره اش کاسته میشود چنین کسی را از دیدگاه فرهنگ ایرانی، میبایست "فرمانروای بد" نام نهاد. به گفته دیگر، در ذهن مردمانی که در اندیشه شان نیکی به روشنایی و بدی به تاریکی مانند است، نیازی نیست برای بهروزی یا بدروزی آدمیان، آمار آورد، چراکه هر کس میتواند به تنهایی با سنجیدن میزان بهروزی خویش و مانند کردن آن به نیکی و سپس روشنایی با همه ی هستی خویش، به همان آشکاری و بی پردگی که روشنایی را میفهمد، میزان کارایی فرمانروای فرای خویش را نیز بفهمد. از این رو "فره" را میتوان چون جنگ افزاری در برابر "فرمانروایی آمیخته با دروغ دیوانی" به کار برد. چرا که "فره" آمار و ارقام نمیشناسد؛ او را تنها با بهروزی مردمان سر و کار است.

در اسطوره نیز شاید بتوانیم خودکامه ای گرفتار در چنگال دیوسالاری و دیوانسالاری را بیابیم. کسی که میکوشد تاریکی فره ی خویش را با دروغ نوشتار دیوانی پالایش دهد
ضحاک ماردوش پس از سالها بیدادگری هنگامی که زمزمه ی سرنگونی خویش را میشنود تلاش میکند تا با نوشتن گواهینامه ای به دست بزرگان، فره اش را در اندیشه ی مردم روشنایی بخشد.
یکی محضر اکنون بباید نوشت / که «جز تخم نیکی سپهبد نَکِشت
نگوید سخن جز همه راستی / نخواهد به داد اندرون کاستی»

و همگان ناچار از ترس وی به پذیرش آن تن در میدهند:

ز بیم سپهبد همه راستان / بدان کار گشتند همداستان
در آن محضرِ اژدها ناگزیر / گواهی نوشتند برنا و پیر

اما کاوه با کمک ابزار فرهنگ ایرانی به روشنی در می یابد که ضحاک هرگز گامی در بهروزی آدمیان برنداشته و این گواهینامه چیزی مگر فریب نیست و هرگز با واقعیت همپوشانی نمیکند. ازین رو:
خروشید و برجست لرزان ز جای / بدرید و بسپرد محضر به پای

اما به وارون آنچه گفته شد، در فرهنگ ایران، شاهانی با فرهمندی ناب، چنانچه کارهای بزرگی نیز کرده باشند، میکوشند تا با بازگو نکردن آن، همگان را بر خود بدگمان نسازند.
«داریوش شاه گوید: به خواست اهورامزدا و خودم بسیار [چیزهای] دیگر کرده شد [که] آن در این نبشته، نوشته نشده است. به آن جهت نوشته نشد، مبادا آنکس که از این پس نوشته را بخواند آنچه به دست من کرده شد، در دیده ی او بسیار آید [و] این او را باور نیاید، دروغ بپندارد (بند 8 از ستون 4 سنگنبشته ی داریوش در بیستون)»


نویسنده : مسعود اسپنتمان

sepitemann@yahoo.com